Updated on 2025/04/17

写真a

 
YAMAUCHI Mayumi
 
Organization
School of Medicine Nursing Course Nursing
External link

Degree

  • 博士(看護学) ( 2020.9   札幌市立大学 )

  • 修士(看護学) ( 2003.9   旭川医科大学 )

Research Areas

  • Life Science / Clinical nursing

Education

  • Sapporo City University   Graduate School, Division of Nursing

    - 2020.9

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Asahikawa Medical College   Graduate School, Division of Medical Sciences

    - 2003.9

      More details

    Country: Japan

    researchmap

Research History

  • Asahikawa Medical College   Professor

    2020.5

      More details

    Country:Japan

    researchmap

  • Asahikawa Medical College   Associate Professor

    2018.4 - 2020.5

      More details

    Country:Japan

    researchmap

  • Sapporo City University   Lecturer

    2010.4 - 2018.3

      More details

    Country:Japan

    researchmap

  • Asahikawa Medical University   School of Medicine

    2007.4 - 2010.3

      More details

  • asahikawa medical university

    2005.4 - 2007.3

      More details

    Country:Japan

    researchmap

  • asahikawa medical university   Research Assistant

    2000.4 - 2005.3

      More details

▼display all

Professional Memberships

▼display all

Papers

▼display all

Books

  • より良い生と死を求めて、現代におけるターミナルケアのあり方(共著)

    南山堂  1999 

     More details

  • ナースのための耳鼻咽喉科学(共著)

    南山堂  1997 

     More details

MISC

▼display all

Presentations

  • Effects of simulation education programs during labor using a one-group pretest–posttest design International conference

    山内まゆみ, 巻島愛, 中村恵子

    33rd ICM(International Confederation of Midwives) Triennial Congress 

     More details

    Event date: 2023.6

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:インドネシア バリ島  

    1群の事前テスト・事後テスト計画を用いた分娩中シミュレーション教育プログラムの効果

    バックグラウンド
    助産師の継続教育は、看護師と連携して計画されることが多いですが、助産の仕事の範囲内で計画する必要があります。
    目標
    本研究の目的は、分娩中の助産能力向上のために開発されたシミュレーション教育プログラムの効果を検討することである。
    メソッド
    助産経験1年以上の助産師21名が参加しました。このプログラムの教育目標は、胎盤分娩後に発生する出血を判断し、適切に対応することを学ぶことでした。学習方法は、7人の参加者からなる1つのグループでシミュレーション学習で構成されていました。メンバー全員が役割(助産師、産科医、妻、夫)を交代し、状況への対応方法を学びました。学習機会は3日間続き、2日間は技術演習、3日間はOSCEで構成されました。毎回報告会が行われました。高価な医療機器は、実際の写真を教材として使用していました。調査項目は、(1)分娩中の助産能力の自己評価点、(2)自己効力感尺度、(3)日本語版自主学習準備尺度、(4)技術点、(5)参加満足度である。本研究は、札幌市立大学大学院看護学研究科倫理審査委員会(第26号)で承認されました。
    業績
    19人の参加者が研究を完了しました。分娩中の助産能力の自己評価スコアは149.8ポイントから164.9ポイント(p < 0.001)に上昇し、日本語版自主学習準備尺度のスコアは199.4ポイントから205.7ポイント(p < 0.05)に上昇した。参加者の満足度(最大5ポイント)は4.6から4.9の範囲でした。
    結論
    助産能力の点数と学習の自己決定能力が有意に増加したため、学習効果の達成が確認された。

    researchmap

  • Educational Evaluation of Hybrid Online and In-School Exercises in Practical Nursing Technology II (Maternal Nursing) with COVID-19 Measures International conference

    巻島愛, 山内まゆみ

    26th East Asian Forum of Nursing Scholars(EAFONS) 

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:東京大学  

    目的:オンラインと対面のハイブリッド演習を受講した学生の技術評価と満足度に基づく教育評価を実施する。
    方法:本研究は定量的研究デザインを採用した。調査期間は2021年4月から5月でした。研究参加者は、A大学実践看護技術II.(母性看護学)3年生の学生61名中41名で、本研究に同意した。評価項目は、採点のための筆記試験の点数と、演習計画のための満足度アンケートであった。本研究は、旭川医科大学倫理委員会(承認番号:20097)で承認されました。
    【結果】筆記試験の平均点は79.5点で、前年度に同じ方法を採用した3学年の平均点(78.8点)と同程度であった。満足度アンケートの学習ニーズについては、全回答者の72.8%が「満足している」と回答した。回答者の80%以上が、このコースが母親の看護への関心を高め、学習上の問題を発見するのに役立ち、自分自身の学習を促進したと回答しました。
    結論:筆記試験の得点は2020年度の平均点と同程度であり、ハイブリッド型演習は経時的に良好と評価された。ハイブリッド型演習は、70%以上の生徒が満足のいく学習方法として評価され、母親の看護への関心、学習課題の発見、自習の促進に資すると考えらた。

    researchmap

  • 助産学生の分娩介助に関する客観的臨床能力試験(OSCE)を実習前後に実施することの教育的意義と課題

    森川由紀, 山本真由美, 山内まゆみ, 石引かずみ, 大友舞, 中村恵子

    第42回日本看護研究学会学術集会 

     More details

    Event date: 2022.12

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:広島市 広島国際会議場・広島市文化交流会館  

    A大学1年課程の助産師養成機関におけるOSCEを助産学実習前後に実施した評価表について前後比較を行い、OSCE実習前後実施の教育的意義と課題を明らかにした。その結果、学生自身が客観的項目とポイントにより形成評価を意識できる。また、就学前が実習後のOSCE実施時期であったことから、就学前準備として自己の助産実践能力の課題が明確化し、継続的に学ぶ動機付けにつながることが予測できた。

    researchmap

  • 在宅の暮らしを支える訪問看護師が大切にしていること

    牧野志津, 塩川幸子, 山内まゆみ, 井戸川みどり, 金田豊子, 平塚志保, 奥田久美, 澤田裕子

    第74回北海道公衆衛生学会  北海道公衆衛生学会

     More details

    Event date: 2022.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:北海道札幌市 かでる2・7  

    訪問看護師が訪問活動で大切にしていることを、アンケートの自由記述についてコード化、カテゴリー生成することで、病院看護師と訪問看護師の連携に向けた示唆をえることを研究目的とした。その結果、訪問看護師は住み慣れた場所でその人らしい暮らしを支えるために安全で安心な生活を基盤とし、在宅生活継続のための体調維持管理・苦痛をコントロールする医療的介入を行い、利用者と家族を一つの単位として中心に据え、笑顔で穏やかに過ごす時間を大切にしていることが分った。

    researchmap

  • 訪問看護事業所における大学・大学病院との連携とニーズの実態

    井戸川 みどり, 山内 まゆみ, 塩川 幸子, 牧野 志津, 金田 豊子, 平塚 志保, 九鬼 智子, 奥田 久美, 平瀬 美恵子

    北海道看護研究学会 

     More details

    Event date: 2021.10

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 新型コロナウイルス感染予防対策を講じた助産師課程のためのオンラインによる妊婦健康診査演習 学生による自己評価

    杉山 結理, 巻島 愛, 山内 まゆみ

    日本助産学会学術集会 

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 訪問看護事業所における大学・大学病院との連携に関するニーズの実態

    井戸川みどり, 山内まゆみ, 塩川幸子, 牧野志津, 金田豊子, 平岡志保, 九鬼智子, 奥田久美

    令和3年度北海道看護研究学会 

     More details

    Event date: 2020.11

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:オンデマンド  

    人々が望む暮らしの実現に向けた地域包括ケアシス
    テムの構築に向け、訪問看護は重要な役割を担っている。
    本調査は、訪問看護事業所が期待する大学・大学病院
    との連携とニーズの実態を明らかにした。
    訪問看護事業所のニーズは、実践で活用できる専門的
    知識やケアへの介入であった。今後は大学・大学病院の
    強みを活かした連携・学習体制の構築を行う。

    researchmap

  • B市における4か月児の栄養に関する実態調査から母乳育児支援のあり方に関する検討

    第34回 日本看護研究学会  2008 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 職業準備行動尺度の信頼性 再テスト法による評価

    第49回 日本母性衛生学会  2008 

     More details

  • 助産学生における卒業時の妊娠・分娩・産褥・新生児期の学習到達度「基本的助産業務に必須な能力」(国際助産師連盟:ICMから評価誌した7年間の調査報告

    第38回 北海道母性衛生学会  2008 

     More details

  • development of occupation readiness action scale for nurses advanced beginner

    international council nurses (ICN)conference 2007  2007 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • an experiment on the scale on vocational rwadiness attitudes in midwifery course students

    international confederation of midwifes 28TH  2008 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • development of occupation readiness action scale for nurses advanced beginner

    international council nurses (ICN)conference 2007  2007 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 助産学生の職業準備行動尺度の信頼性と妥当性の検討

    第48回日本母性衛生学会  2007 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 助産選択学生の「職業準備行動」と関連要因の検討

    47回日本母性衛生学会  2006 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • Development of occupation readiness action scale for nurses advanced beginner

    ICN conference 2007  2007 

     More details

  • analysis of factors relating to midwifery students' study

    27th congress of the ICM  2005 

     More details

  • analysis of factors relating to midwifery students study

    27TH ICM  2005 

     More details

  • an experiment on the scale on vocational rwadiness attitudes in midwifery course students

    international confederation of midwifes 28TH  2008 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

▼display all

Awards

  • 研究奨励賞(論文)

    2021.8   日本看護研究学会北海道地方会  

    山内まゆみ

     More details

  • 一般社団法人日本看護研究学会北海道地方会研究奨励賞(研究発表)

    2018.7   一般社団法人日本看護研究学会北海道地方会  

    山内まゆみ

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

    researchmap

  • 一般社団法人日本看護研究学会北海道地方会研究奨励賞

    2015.7   一般社団法人日本看護研究学会北海道地方会  

    山内まゆみ

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

    researchmap

Research Projects

  • 思春期の子どもの親を対象とした家庭内性教育支援プログラムの開発と有効性の検証

    Grant number:21K10974  2021.4 - 2025.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    市戸 優人, 喜多 歳子, 山内 まゆみ

      More details

    Grant amount:\4,290,000 ( Direct Cost: \3,300,000 、 Indirect Cost:\990,000 )

    researchmap

  • Development and evaluation of teaching materials to improve practical nursing skills - Wearable fetus and uterus model

    Grant number:16K11948  2016.4 - 2019.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    YAMAMOTO Mayumi, HABUKA hisao

      More details

    Grant amount:\3,900,000 ( Direct Cost: \3,000,000 、 Indirect Cost:\900,000 )

    We developed a “wearable fetus and uterus model” (Model) for nursing students to practice observations of the uterus of postpartum women, and investigated the learning effects of the Model. The students felt that they were able to use the skills they learned from the reactions of postpartum women paying attention to reactions of comfort and lack of comfort. The students felt that they were able to prepare psychologically before the training, and that they were able to compensate for lack of actual experience after the training. In the Objective Structured Clinical Examination, they provided explanations to and observed postpartum women by showing consideration to the postpartum women. The findings suggest that using the Model will help improve clinical skills in the current basic nursing education where the opportunities and types of skills permitted in the clinical practicum are restricted.

    researchmap

  • Health promotion for risk management during crises in delivery by pregnant women who need long transfer to facilities

    Grant number:24593372  2012.4 - 2018.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    hayashi yoshiko

      More details

    Grant amount:\5,200,000 ( Direct Cost: \4,000,000 、 Indirect Cost:\1,200,000 )

    The aim of this study was to develop an educational program to increase perinatal safety for pregnant women who must travel long distances to give birth. We interviewed such women who live in town A, as well as public health nurses in town A and midwives working at delivery facilities, to determine the educational needs of these pregnant women and their current educational opportunities, and to investigate possible educational programs. We found that the program should include instructions for pregnant women how to prepare themselves during labor and how to call an ambulance in an emergency. while these pregnant women hoped to receive education before delivery, they have few educational opportunities. The primary challenge is to hire professionals with specialized knowledge about delivery.

    researchmap

  • Development of an educational program based on the Objective Structured Clinical Examination for the graduate course in midwifery

    Grant number:23593303  2011 - 2013

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    MICHIKO MIYAZAKI, WATANABE Yukari, YAMAUCHI Mayumi, YAMAMOTO Mayumi, OHBUCHI Kazuhiro, TAGA Masae, SUZUKI Chihiro, NAKAMURA Keiko

      More details

    Grant amount:\5,330,000 ( Direct Cost: \4,100,000 、 Indirect Cost:\1,230,000 )

    In order for midwifery students to acquire the required skills, we developed an educational program using the OSCE, Objective Structured Clinical Examination, as part of the one-year graduate course in midwifery.
    This program is comprised of four OSCE subjects with clearly defined achievement goals. This program also enables us to assess the students' degree of achievement of basic midwifery skills before and after practical training.
    As a result, instructors and students are able to clarify their areas for improvement in future task-based learning and teaching.

    researchmap

  • The development of a postgraduate training and education plan at a nursing university against the backdrop of the actual working conditions of currently working midwives

    Grant number:23593302  2011 - 2013

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    YAMAUCHI MAYUMI, ITO Yukiko, SAWADA Kimiko

      More details

    Grant amount:\5,200,000 ( Direct Cost: \4,000,000 、 Indirect Cost:\1,200,000 )

    A new evaluation questionnaire survey to measure the work abilities of currently working midwives was prepared. From the results of the survey of midwives in the Hokkaido and the Tohoku region, survey items for which their work ability was low during the perinatal period and at other times were clarified. Low abilities during the perinatal period were consistent with abilities for which midwife students were evaluated as having a low level of attainment. The higher the ability in the perinatal period, the higher the ability at other times. Additionally, the higher the ability in the perinatal period, the higher the level of occupational-preparation-type behaviour and self-determination-type learning. Based on the low-ability items on the new evaluation questionnaire survey, the draft of a postgraduate training and education plan was prepared.

    researchmap

  • Risk management during crises in delivery by pregnant women

    Grant number:21659515  2009 - 2011

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    HAYASHI Yoshiko, ITO Yukiko, YAMAUCHI Mayumi, NAKAZAWA Takayo, OGITA Tamae, HIRATSUKA Shiho

      More details

    Grant amount:\3,150,000 ( Direct Cost: \3,000,000 、 Indirect Cost:\150,000 )

    One study involved pregnant women who lived a long distance away from the hospital or clinic at delivery. The results demonstrate that they felt it was important for information to be given to their friends and family, suggesting the necessity of health education programs including group work and peer support during preparations for delivery. Subjects of another study were nurses and nurse midwives who work in obstetric hospitals and clinics. Nurses and nurse midwives address pregnant women's problems ; pregnant women may have physical, economic, and mental problems and have to coordinate with their family to travel a long distance to the hospital and clinic. In addition, they have medical problems because they may deliver in their house or car without attending medical professionals. The results suggest that the program should include instructions for pregnant women who need a long-distance transfer to hospitals or clinics on how to prepare themselves during labor progression and when to call an ambulance in an emergency.

    researchmap

  • The preparedness and Its Relative Factors of Midwifery Students at College

    Grant number:19592479  2007 - 2008

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    YAMAUCHI Mayumi, MATSUURA Kazuyo

      More details

    Grant type:Competitive

    researchmap

  • The new scale which made Japanese version SDLRS the external standard develops, and application to nursing education is carried out.

    Grant number:14572202  2002 - 2005

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    YAMAUCHI Mayumi, MATSUURA Kazuyo, NOMURA Noriko, SAWADA Kimiko

      More details

    Grant type:Competitive

    The purpose of this study was to develop a new scale of Japanese version Self-Directed Learning Readiness Scale which measure the preparation of SDL.
    Researcher carried out five researches to achieve the purpose. SDLRS was used in Japanese.
    1.The influence of clinical training in nursing which effects SDLRS : Objects were forty-six nursing students in forth grade of nursing department in medical college. 85% of the student nurse raised Self-Directed Learning Readiness (SDLR) by clinical training.
    2.The study of the achievement and relevant factors of the midwifery student : Objects were sixty-six midwifery students of a vocational school. The midwifery students' achievement was related to SDLR (r=0.506, P<0.001) and self-efficacy (r=0.422, P<0.01) at the time of graduation.
    3.The study of understanding the actual situations of the self-dedication study of midwifery students in lectures and clinical training : Objects were twenty-six midwifery students of a vocational school. The SDLRS score after the lecture and the clinical training showed 8.2 points down (P<0.01).
    4.The study of understanding SDLR of midwifery students who chose obstetrics in college : Objects were nineteen students in forth grade. The students who developed SDLR after clinical training developed SDLR after practical training of obstetrics, too. The students who had not changed in SDLR, decreased SDLR after practical training of obstetrics.
    5.The study of understanding SDLR and analyzing occupational preparation action of new nurse : Objects were two hundred and thirty-tree nurses who had worked in four hospitals for one or two years. SDLR related in the new nurse's occupational preparation action (r=0.425, P<0.001).
    From the findings, researcher developed four new measures : 1)Measure of the self-evaluation sheet of midwifery students' achievement, 2)Lecture scene action observation scale, 3)Clinical training action observation scale, 4)Occupational preparation action measure of new nurse.

    researchmap

  • 母乳育児に関する調査

      More details

    Grant type:Competitive

    researchmap

▼display all

Teaching Experience

  • 総合実習

    2024.4 - 2026.3 Institution:旭川医科大学医学部看護学科

     More details

  • 助産管理学

    2022.4 Institution:旭川医科大学医学部看護学学科

     More details

  • 助産学概論

    2020.4 Institution:旭川医科大学医学部看護学科

     More details

  • 助産活動論Ⅰ

    2020.4 Institution:旭川医科大学医学部看護学科

     More details

  • Human Life Development

    2020.4 Institution:School of Medicine, Nursing Course, Asahikawa Medical University

     More details

  • 卒業研究

    2019.4 Institution:旭川医科大学医学部看護学科

     More details

  • 総合実習

    2018.10 - 2019.10 Institution:旭川医科大学医学部看護学科

     More details

  • Midwifery Diagnostic Technology Ⅱ.

    2018.4

     More details

  • Midwifery Diagnostic Technology I.

    2018.4

     More details

  • 助産学実習

    2018.4

     More details

  • 看護研究

    2018.4 Institution:旭川医科大学医学部看護学科

     More details

  • 母性看護学助産学演習

    2018.4 Institution:旭川医科大学大学院医学系研究科 修士論文コース

     More details

  • 母性看護学・助産学特別研究

    2018.4 Institution:旭川医科大学大学院医学系研究科 修士論文コース

     More details

  • 母性看護学実習

    2018.4 Institution:旭川医科大学医学部看護学科

     More details

  • 母性看護学助産学特論

    2018.4 Institution:旭川医科大学大学院医学系研究科 修士論文コース

     More details

  • 助産活動論Ⅱ

    2018.4

     More details

  • 看護理論特論

    2018.4 - 2025.3 Institution:札幌市立大学大学院

     More details

▼display all

Social Activities

  • 北海道看護協会上川南支部助産師職能委員会学習会

    2023.11

     More details

    北海道看護協会上川南支部の助産師職能委員として、場所を旭川医科大学で、オンラインによる学習会を企画・開催した。
    内容:
    第1部講義「産後ケア事業における見逃してはいけない乳児の 成長・発達の観察ポイント」
    第2部シンポジウム「産後ケアの実際」についてパネラー4名から報告をもらい、産後ケア事業の実際と課題について検討した。

    researchmap

  • 令和5年度全国助産師教育協議会東北・北海道地区総会・研修会

    2023.8

     More details

    全国助産師教育協議会の道北・北海道地区委員である旭川医科大学が、2023年度の研修会登板校として学習会の企画・開催を行った。テーマを「コロナ禍で助産師教育を受けた新人助産師の臨床における育成の実際」とし、山内が本学の現状について、話題提供した後、北海道内で助産学実習を受け入れている病院における助産学実習の現状を報告してもらい、現状と課題を共有した。

    researchmap

  • 全国助産師教育協議会委員

    2019.4

     More details

    Type:Other

    全国助産師教育協議会 北海道・東北地区委員を担当し、1年毎に助産師教育に関する議題を募り検討・解決に向けた協議会を開催(地方会は不定期でメール会議、集会を行い年1回研修会の企画案を決定。全国協議会は年1回開催)

    researchmap

  • 助産師交流会

    2019.3

     More details

    本学を卒業し助産師として勤務する卒業生と本学の助産師課程選考を希望、あるいは助産師に興味がある在学生1~4年を対象に、交流会を開催(年1回)

    researchmap

  • 助産師セミナー

    2019.3

     More details

    本学を卒業した助産師職への卒後教育セミナーを実施

    researchmap

Academic Activities

  • 第31回日本看護診断学会実行委員

    Role(s): Planning, management, etc.

    日本看護診断学会  2024

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

    researchmap

  • 北海道母性衛生学会学術集会 教育講演座長

    2021.10

     More details

    教育講演長屋健を講師に迎え、座長を担当

    researchmap

  • 日本看護研究学会北海道地方会

    2021.8

     More details

    当日大会の運営委員

    researchmap

  • 北海道成育看護研究会 評議員

    2021.6

     More details

    評議委員会(開催時期不定期)

    researchmap

  • 北海道母性衛生学会理事

    2020.8

     More details

    本学会の理事会活動

    researchmap

  • 札幌保健科学雑誌 投稿論文の査読

    Role(s): Peer review

    2019.11 - 2019.12

     More details

    札幌保健科学雑誌の投稿論文における査読委員 原著論文査読1件

    researchmap

▼display all